Søk Meny Lukk
Lukk
Av: Victor Josefsen Intervjuer 24. august 2020

Mind over MIDI: Vemodig ambient bestillingsverk fra jubilerende artist

– Bildene tar meg tilbake til en tid som er borte nå, ikke internett, mobil, sosiale medier. Du måtte lære- og huske ting, ikke google, forklarer ambientmusiker Helge Tømmervåg alias Mind over MIDI til Deichman musikk. Motivene som han snakker om er et par landskapsfotografier tatt av Einar Bangsund som preger EP-ene «Gimsøy, Lofoten» og «Gimsøy, Lofoten 2».

Tekst: Jan-Olav Glette / Foto: Helge Tømmervåg, Einar Bangsund og Vera Tømmervåg

– Disse to naturbildene snakket umiddelbart til meg, det var noe med den åpne, ensomme, litt forlatte forfall-følelsen, litt post-apokalyptisk, nord som umiddelbart gav meg en følelse som jeg tenkte måtte kunne være mulig å koble til en musikalsk opplevelse, forklarer plateselskapssjef Vidar Hanssen, som ga artisten Mind over MIDI i oppdrag å lydsette fotografiene.

Resultatet er besnærende vakker og stemningsfull musikk man kan drømme seg bort til; en hypnotisk form for romlige lydteksturer hvor field recording (feltopptak) møter elementer fra Detroits sci-fi techno, glitsch dub-elektronika og isolasjonistisk ambient. Det er filmatisk, som lydsporet til en gammel dokumentar eller naturfilm, men med en slags episk fortelling i lydform. Melankolsk, stillferdig, men også storslagen, forblåst og dramatisk lik naturen på den lille øya i Vågan, som illustrasjonene har sin opprinnelse ifra. Å lytte til disse komposisjonene fremkaller en slags indre ro og harmoni, som kontrasterer storbyjag og hverdagsstress. Vi suggereres av stemningsfulle synthlydene og feltopptakene og lager våre egne forestillinger om det isolerte øysamfunnet med 181 innbyggere.

Lydkunstneren Helge Tømmervåg alias Mind over MIDI fra Kristiansund feirer dessuten i år 25 år som plateartist med jubileumsutgivelser av de første EP-ene «Elektrical Activity» senere i høst. Om det ikke var nok, så slapp han også albumet «Skuddår» tidligere i år. Her forteller han litt mer om sitt artistiske virke da og nå. Vi får også hans og platedirektør Vidar Hanssens innsikt i dette spesielle musikalske prosjektet hvor det visuelle tvang frem det musikalske. Og du får vite hvordan du kan bidra til å realisere dette prosjektet videre fra limiterte CD-utgaver og digital strømning til forseggjorte vinylutgaver.

Når oppdaget du musikk og hva var det som gjorde at det ble en så viktig del av ditt liv?

Musikk har vært en del av meg siden 2-3 års alderen (ifølge mamma). Første sterke musikalske minne er Jim Reeves, jeg var vel 3-4 år tenker jeg. Når han sang trillet tårene, uten at jeg forstod hvorfor.. Gentleman Jim var den eneste artisten alle i familien likte, gode minner! Spiller han fortsatt.

Hva var det som fikk deg til å interessere deg for elektronisk musikk?

1974, Radio Luxembourg, Kraftwerk, «Radioaktivität». Hakeslipp som varte i tiår, enda faktisk..

Har du noen musikalsk skolering i form av musikkskole eller lignende og har du spilt andre instrumenter før du ga deg hen til synthene?

Ingen skolering. Kan vel egentlig ikke spille noe instrument, for å være ærlig. Det er lyd og klang som fascinerer, lage lydbilder basert på naturopptak.

Hva opplever du som de viktigste forskjellene med det å bedrive musikk i dag og for 25 år siden?

Sosiale medier, digital/streaming, software, pc, tilgjengelighet. For 25 år siden var hovedfokus å lage musikk, i dag er det masse annet som tar tid og forstyrrer litt egentlig.

Fortell litt om ditt forhold til Gimsøy i Lofoten før og etter du fikk dette oppdraget.

Hadde ikke hørt om Gimsøy før. Studerte øya på nett, virker som en utrolig idyllisk øy med nærhet til havet, natur, vær og vind.

Hvordan har du jobbet med å komponere dette bestillingsverket?

Jeg startet med å se på de fantastiske bildene som Einar Bangsund tok i 1990. Studerte øya på nett. Sjekket arkivet for naturopptak som jeg følte passet. Lyttet til naturopptak mens jeg studerte bilder og info om Gimsøy. Lot så alle inntrykk synke inn noen dager før jeg begynte å lage lyder og musikk.

Mind over MIDI «Gimsøy, Lofoten Ep1». Foto: Einar Bangsund.

Hvilke analogier ser du mellom Gimsøy og ditt eget hjemsted og hvordan har du kunne benytte deg av dette i arbeidet med de to EP-ene?

De har en del til felles vil jeg si. Kristiansund er også omgitt av hav på aller kanter, byen ligger vakkert plassert på fire øyer ut mot havet. Flott natur, værbitt, måser, god plass, byen i mitt hjerte.

Hvilke verktøy og instrumenter har du tatt i bruk på disse komposisjonene og hvorfor har du valgt å benytte akkurat disse. Hva bidrar de med til helheten?

Jeg brukte analoge synther, stepsequencer, effekter og feltopptaker, noe jeg er komfortabel med og har brukt i mange år. På EP1 er det synth/sequencer som dominerer lydbildet, i tillegg til naturlyder og pads. På EP2 er Roland Juno-106 hovedinstrumentet.

Mind over MIDI «Gimsøy, Lofoten Ep2». Foto: Einar Bangsund.

Hvilke tanker og assosiasjoner gir disse fotografiene deg?

Utrolig vakker stemning og melankoli i bildene, føler ro og stillhet. Tar meg tilbake til en tid som er borte nå, ikke internett, mobil, sosiale medier. Du måtte lære- og huske ting, ikke google.

Illustrasjonsfotografi til albumet «Skuddår».

Du er også selv en mer enn habil fotograf. Blant annet har du tatt et nydelig illustrasjonsfotografi til albumet «Skuddår». Fortell litt om din interesse for fotografering.

Jeg liker å ta bilder, særlig av landskap og natur. Det å fange et øyeblikk er mildt sagt fascinerende, ikke ulikt det å jobbe med lyd.

Ettersom ett av kuttene heter «Moloen og fyret»- og min morfar var fyrvokter – så må jeg nesten spørre deg om ditt personlige forhold til fyr og fyrvokting?

Jeg har ikke noe forhold til fyr/fyrvokting, det et bare en tittel med referanse til Gimsøy. Jeg hørte nettopp at den aller siste fyrvokteren i Norge går av med pensjon, litt vemodig må jeg si.

Også ditt tidligere album fra i år «Skuddår» tar for seg natur og er en meditativ opplevelse for lytteren. Hva vil du si er den største forskjellen og likheten mellom den og disse EP-ene?

«Skuddår» har vært et prosjekt som jeg har jobbet med, av og på, over én periode på 10-12 år, med pauser som varte i mange år. Ble aldri helt fornøyd, til slutt måtte jeg bare gi ut albumet for å tvinge fram en slutt. «Skuddår» er mørkere og mer introvert, vil jeg si. «Gimsøy, Lofoten» er mer tilgjengelig og lysere i uttrykket. Til sammenligning brukte jeg ca. 3-4 uker på den.

Hvordan vil du si at musikken på disse EP-ene skiller seg ut fra andre ting du har gjort?

Skiller seg vel i bunn og grunn lite fra andre ting vil jeg tro. Jeg kjøpte min første synth i ’81 og har mer eller mindre holdt på siden. Snart 40 år, så det har blitt noen opptak opp gjennom årene, for å si det sånn. Det gjør at det kan være vanskelig for meg å definere forskjeller i arbeidet.

«Elektrical Aktivity» CD’en.

Du feirer 25 år som plateartist i år. Beatservice vil reutgi de tre EP-ene «Elektrical Aktivity». Hvordan føles det og hvordan vil du ellers markere denne begivenheten?

Vel, det føles litt merkelig egentlig, 25 år er lang tid, et kvart århundre! «Elektrical Aktivity»-prosjektet er nok det som skiller seg mest ut av mine album. Det er for det meste tekno/IDM opptak gjort over en periode på 3-4 år hvor jeg var hekta bl.a. på Rephlex og Warp Records. Ganske utdatert i dag vil jeg si, men greit å ha tilgjengelig digitalt. Det var litt rart å lete i DAT-arkivet fra 1990-95, høre gamle glemte opptak og demoer fra en annen tid.. Ellers vil det ikke bli noen form for markering.

Her er noen stikkord som  du kan assosierer fritt rundt og hvordan de eventuelt kan være relevante for å forstå Mind over MIDI, «Gimsøy, Lofoten.

Instrumental musikk

Kraftwerk, Tangerine Dream, Jean-Michel Jarre, Conrad Schnitzler.. spennende tider fra midten av 70-tallet, massiv innvirkning.

Ambient musikk

Aphex Twin, Biosphere, David Sylvian, Brian Eno, Murcof, Sakamoto, Thomas Köner, The Humble Bee, bare for å nevne noen få som har hatt stor innvirkning.

Minimalisme

Jeg tenker Basic Channel, Maurizio M-Series, Plastikman, Mark Ernestus & Moritz von Oswald.

Field recording

Timesvis ute med opptaker og kokekaffe. Herlige turer i nærområdet. Chris Watson, Jana Winderen, Geir Jenssen er stor inspirasjon.

Droning

En kunstform som er vanskelig å mestre. Liker veldig godt å jobbe med droning, men jeg har mye å lære.

Meditasjon

Natur, utsikt, fokus på det enkle.

Indre ro

Vanskelig å oppnå. Musikk er et viktig verktøy.

Polarstrøk

Storslåtte landskap, blå time, hvite fjell, svarte fjorder, krystallklar is.

Isolasjon

Jeg liker det. Minst mulig påvirkning av andre.

Desolasjon / Forfall

Vemodig vakkert. Forfalne gamle trehus/trestrukturer, øde grusveier.

Stillhet

Noe av det jeg savner aller mest i livet er stillhet. Har hatt intens tinnitus i 20 år. Stillhet er bare ett fjernt minne.

Vann

Har bodd nær havet hele livet. Er veldig knyttet til det, må se, høre og lukte havet minst en gang om dagen.

Vind

En usynlig kraft. Sørvest kuling og regn er bare så typisk for Kristiansund, og jeg elsker det!

Molo

Har vokst opp nær en molo, tilbrakt mye av barndommen der. Lek, fisking, bading, bål..

Strand

Det er noe med lyden og følelsen av norske litt øde strender jeg liker. Vakkert!

Hva er ditt forhold til Beatservice og Vidar Hanssen som driver plateselskapet og bestilte dette verket?

Vidar er rett og slett en fantastisk mann. Utrolig positiv og evig optimist. Det er få som har gjort så mye for norsk elektronisk musikk, han har over 230 utgivelser bak seg, så langt! Jeg er veldig stolt over å kalle han min venn.

Og andre selskaper som har gitt ut din musikk?

Berserk Fabrik

Mitt eget lille selskap kun for egen musikk på Bandcamp.

Shimmering Moods Records

En liten favoritt dette. Full frihet til å gi ut litt mer eksperimentelt materiale.

Rohs! Records / Lontano Series

Veldig viktig samarbeidspartner for meg. Håper på å fortsette det gode samarbeidet i mange år.

Diametric

Herlig label, dessverre nedlagt.

Silent Season

Fikk meg i gang igjen etter å ha sluttet å gi ut musikk i 2005. Ga ut «Habitat» i 2009, et album fra 2006 som lå i en skuff i mange år. Fikk med det troen tilbake. Evig takknemlig.

Laboria Park, First Notions, The Level Of Vulnerability, Neotantra

Ikke noe forhold til disse selskapene egentlig.

Hvordan har du blitt påvirket av nedstengningen av samfunnet og Covid-19 tiltakene?

Jeg lever ett stille og tilbaketrukket liv, så jeg har ikke blitt påvirket i særlig grad.

Kan du  velge fem eller ti låter (hva du selv vil) og fortelle hva det er som fascinerer deg med disse låtene og eventuelt hva du har tatt med deg videre til din egen musikk?

Kraftwerk – Radioactivity

Hele livet mitt ble forandret etter jeg hørte denne. Massiv innvirkning! Jeg anser Kraftwerk som familie. Stor sorg når Florian gikk bort.

Jean Michel Jarre – Oxygen, Pt.1

Hørte denne på en Hi-Fi messe før den ble utgitt noen måneder senere. Jarre var da fullstendig ukjent, stor opplevelse! De to første albumene er pur magi.

Joy Division – Passover

Mytisk, mystisk og for alltid med meg i hjerte og sjel. RIP Ian.

Japan – Ghosts

Ubeskrivelig bra låt og tekst. Fantastisk bruk av Prophet 5. Vanskelig å beskrive hvor mye denne låten har betydd.

David Sylvian – Random Acts of Senseless Violence

Det har vært et privilegium å følge Sylvians karriere gjennom 40 år. Fra Art pop til eksperimentell impovisasjon. Har ikke ord på hvor mye han har betydd for meg både musikalsk og i livet. «Manafon» er det albumet jeg har lyttet mest til, hundrevis av ganger, blir aldri lei. Episk mesterverk!

Scott Walker – It’s Raining Today

Ja hva kan man si om Scott annet enn løp og kjøp.. eller klikk og kjøp blir vel mer riktig. Legende!

Biosphere – Hå

Norges største kunstner gjennom tidene. Fra ambient tekno til utsøkt ambient minimalisme. Lydkunst fra øverste hylle.

Aphex Twin – Tha

SAW1 var en vekker når den kom. Utenomjordisk musikk, helt i en egen klasse. Fikk nesten den samme følelsen som når jeg hørte Kraftwerk og Jarre første gang.

Autechre – all end

Omtrent hvert eneste album de har gitt ut har definert en ny genre innen elektronisk musikk. Ubeskrivelig, ufattelig, uvirkelig bra!

Rhythm and Sound – Imprint

Storslått minimalisme, fantastisk produksjon! Enorm innvirkning på meg og min musikk. Har utrolig nok vært så priviligert å få jobbe med legenden Tikiman aka Paul St. Hilaire på tre spor pluss to konserter. Ett stort personlig høydepunkt.

 

Her forklarer Beatservice-direktøren Vidar Hanssen hvordan dette prosjektet ble til:

Hvordan er ditt forhold til din onkel og til disse bildene?

Onkel Einar, som er bror til pappa, bodde i Tromsø under oppveksten min, og han har alltid vært den «kule litt rocka» onkelen. Så har alltid sett opp til han. Han har fotografert så lenge jeg kan huske, men tok formell fotoutdannelse i moden alder, og har jobbet som fotograf etter dette, fram til han ble pensjonist. Jeg har alltid likt bildene hans, spesielt de litt abstrakte landskap/natur-bildene, som regel i sort-hvitt, og som regel kvadratisk. Og jeg har alltid hatt et ønske om å bruke bildene hans på cover. Faktisk var noen av hans miniatyrer en integrert del av noen 7″-ere jeg gav ut på midten av 90-tallet.

Hva var det som beveget deg så sterkt med disse bildene. Hva uttrykker dem?

Disse to bildene snakket umiddelbart til meg, det var noe med den åpne, ensomme, litt forlatte forfall-følelsen, litt post-apokalyptisk, noe som umiddelbart gav meg en følelse som jeg tenkte måtte kunne være mulig å koble til en musikalsk opplevelse. Disse har vært i bakhodet mitt lenge, men har definitivt ikke passet inn på house / danse-relaterte ting, og på andre prosjekt hvor de kunne ha passet inn, så hadde artisten selv enten ordnet artwork selv, eller hadde ønsker og retninger som ikke passet med bildene. Når så det rette musikkprosjektet ikke dukket opp, så fikk jeg tanken om å gjøre det som et bestillingsverk. Og av de artistene som jeg har jobbet med, er det vel egentlig kun Mind over MIDI som kunne ha lagd musikk som ville passet disse bildene. Han sa heldigvis ja, og fikk 100 % frie tøyler. Resultatet er rett og slett særdeles vakkert. Musikken er svevende, litt melankolsk, litt distansert, men samtidig varmt, akkurat som bildene.

Hva er ditt forhold til Helge Tømmervåg og Mind over MIDI?

Mind over MIDI var den første artisten jeg signet som ikke var fra Tromsø, og han var definitivt med på å forme Beatservice Records de første årene. Dessverre utviklet vi oss i litt ulike retninger stilmessig, og han fortsatte med å gi ut ting enten på egen hånd eller via små, dedikerte labler. Men vi har hele tiden holdt kontakten, og jeg oppsummerte en del av de tingene som han har gjort på egen hånd på samleren «Update» i 2014.

Hvordan fikk du ideen om et bestillingsverk?

Helge Tømmervåg var også den første av mine artister som lagde en 25-års-mix i forbindelse med Beatservice Records sitt 25-års-jubileum i fjor (https://www.mixcloud.com/BeatserviceRecords/bs25y-mind-over-midi-nordic-ambience/) På denne lagde han noen spesialversjoner, og disse ble gitt ut på EP’en «Mind over MIDI Reshapes» høst 2019. Nå i 2020 fyller hans debut-EP «Elektrical Aktivity» EP1 25 år. Vi hadde tenkt å benytte sjansen til å få ut alle tre EP’ene i sin komplette form (ikke alle låtene endte opp på «Elektrical Aktivity» CD’en, og har dermed aldri vært på streaming). Men når Helge Tømmervåg først dykket ned i DAT-arkivet sitt, fant han masse gull. Så alle tre EP’ene kommer med flust med uutgitte spor og alternative versjoner. Det vil også komme et fullt album (digitalt, red. anm.) med uutgitte ting i sammenheng med 25-års-jubileumet for «Elektrical Aktivity» CD’en i mai.

 

Det er iverksatt en kampanje for at disse låtene også skal bli utgitt som en LP med de handlingsmettede vakre fotografiene som omslag. For at det skal bli noe av må dere være raske og bestille her.

 

 

Mind ove MIDI aka Helge Tømmervåg. Foto: Vera Tømmervåg.

 

Her kan du søke etter og låne musikk, bøker, tegneserier og noter i Deichmans katalog

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Abonner

Oppgi din e-postadresse for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 74 andre abonnenter