Av: SiriJT Anbefalinger 18. mai 2017

Den grønnøyde gærningen

Franky må lage seg et alter ego for å forstå hva som virkelig foregår i familien.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/Foto: Gyldendal

Gærne grønne øyne av Joyce Carol Oates er en spenningsbok som handler om femten år gamle Franky og hennes familie. Franky forteller om familiens problemer. Hun sliter med å velge hvilken side hun skal være på etter foreldrenes skilsmisse. Gjennom hele boken prøver hun å gjøre de rette valgene og forstå hva som skjer. Hvem av foreldrene forteller sannheten? Hvem skjuler den?

For meg startet det for litt over ett år siden, i juli. Et par uker etter fjortenårsdagen min. Det var da Den grønnøyde gærningen flyttet inn i hjertet mitt. Alle de greiene mellom foreldrene mine hadde ikke begynt ennå. Vel. Det hadde det sikkert, men jeg registrerte det ikke. Ville ikke.

En ny personlighet834153.bilde.1327495977.n
Boken åpner ved at Franky forteller hvordan Den grønnøyde gærningen kom inn i livet hennes rett etter hun fylte fjorten år. Franky var på en universitetsfest med noen venninner, og møtte Cameron som prøvde å voldta henne. Franky kom seg unna i tide, og Cameron kalte henne i sinne for «Gærne grønne øyne.» Etter denne episoden virker det som om en ny personlighet flytter inn i Franky, og hun begynner å legge merke til sider av foreldrenes ekteskap som hun tidligere ikke har tenkt over. For leseren blir det ganske tydelig at Den grønnøyde gærningen er blitt til i Frankys hode for å lede henne på rett vei. Når moren til Franky en dag forsvinner på mystisk vis, begynner en indre kamp mellom Franky og Den grønnøyde gærningen om grunnen til morens forsvinning. Kan det ha noe med alle skjerfene og de store genserene hun pleide å bruke hele tiden? Har faren hennes noe med dette å gjøre?

Upålitelig forteller
Boken er skrevet i dagbokform fra Frankys synsvinkel. Men kan Franky regnes som en pålitelig forteller? Som leser blir man dratt inn i historien om hvordan hun og hennes indre stemme, Den grønnøyde gærningen, avdekker sannheten om moren og farens forhold. Franky forteller sin historie, men til tider vil leseren høre hva Den grønnøyde gærningen – Frankys alter ego – har på hjertet.

Hentet fra virkeligheten
Historien har mange likhetstrekk med den kjente O.J. Simpson-saken fra 1994, hvor Simpsons ekskone og hennes venn ble funnet stukket til døde i hennes hjem. Saken fikk mye fokus i media, i og med at O.J. Simpson var en populær amerikansk kjendis. I ungdomsboken er Reid Pierson, faren til Franky, en berømt fotballspiller og sportsreporter, og i begge historiene nekter omgivelsene å tro at en kjent person kan ha begått lovbruddet. Da faren til Franky blir beskyldt for å være involvert i moren og hennes kjærestes forsvinning, bortforklarer media det hele. De mener moren til Franky og hennes elsker valgte å rømme sammen, og hevder Reid er uskyldig. Forfatteren, Joyce Carol Oates, har selv sagt at hun ble inspirert av historien før hun skrev Gærne grønne øyne. Boken er spennende, og gir flere detaljerte beskrivelser av hvordan det er å være ung i en familie med problemer. Den tar også opp hvordan det er å være et skilsmissebarn, forholdet mellom sannhet og løgn og hvordan skilsmissebarn har problemer med å velge hvilken side når foreldrene er i konflikt.