Av: Astrid Wegner Anbefalinger 29. august 2014

Med sverd i hånden

Tenk deg at faren din alltid har ønsket seg en sønn og arving. Du er hans førstefødte, men du er jente! I de første årene av livet ditt føder moren din stadig sønner som ikke overlever fødselen. Den siste lillebroren din lever noen uker før han dør. Da mister du moren din også. Hun takler ikke sorgen, og blir gjemt bort i et kloster.

Dette er opptakten i Jean-Claude van Rijckeghem og Pat van Beirs roman Grevens datter. Den bygger løselig på det vi vet om Marguerite av Male, eneste arving til Flandern, og en ettertraktet brud for europeiske kongehus på andre halvdel av 1300-tallet. I likhet med alle jenter og kvinner på den tida hadde hun klare regler å forholde seg til.

Du skal ikke sage over planker i kakkhus, ikke legge døde rotter i senga til guvernanten din, og heller ikke slippe løs grevlinger i borggården og pusse jakthunden min på dem så hele borgen, min borg, blir stående på hodet!

Faren ønsker seg riktignok en aktiv sønn med sterk vilje, men de samme kvalitetene hos en datter passer ikke. Marguerite skal ha timer i musikk, dikterkunst, regning, geometri og tegning. Hun skal strikke, brodere, spille på harpe, være rolig, høflig og snakke alle dannede språk. Fekting og sverd er på ingen måte jentesysler, men Marguerite har ikke tenkt å gå gjennom livet uten å kunne svinge sverdet skikkelig. Det har hun drømt om fra hun var liten og smeden i et svakt øyeblikk lovet å smi et sverd til henne når hun ble gammel nok.

Basert på en sann historie
Jeg vet ikke hvor historisk korrekte Marguerites opplevelser i boka er. Det spilte ingen rolle for min leseropplevelse. Hun er en herlig heltinne som frigjør seg fra omgivelsenes forventninger og snur verden på hodet med hemmelig fekteopplæring, rampestreker med jevngamle gutter og rideturer i vill galopp, overskrevs på hesten uten sal. Her blir det både action, tragedie og humor, men det som gjør romanen ekstra interessant er Marguerites utvikling og hvordan hun håndterer livet som sterk og selvstendig jente i en mannsdominert middelalder.

Marguerite av Male (1350-1405)

Marguerite av Male (1350-1405)

Spenning og gripende øyeblikk
Handling som vekslet mellom humor, spenning og gripende øyeblikk ga meg visse problemer med å legge boka til side, spesielt da jeg kom til planene for Marguerites arrangerte ekteskap. Marguerite slåss konstant mot en verden som vil at hun skal være mild og føyelig. Hun står på sitt og lar seg ikke styre. Jeg liker henne bedre og bedre utover i boka, da hun når gifteferdig alder og problemene hennes eskalerer.

Svartedauden
Dette er kanskje ikke boka for deg som foretrekker full fart og mye sverdkamp. Det er riktignok en rå skildring av Marguerite i kamp på liv og død mot slutten av boka, men først og fremst er det en historie om en selvstendig og sta heltinne som ikke lar seg tråkke på av sin far eller potensielle ektemenn. Dessuten er det et rikt tidsbilde fra Europa på svartedaudens tid.