Av: larsjunge Anmeldelser 20. februar 2016

Plateanmeldelse: Death By Unga Bunga: “Pinapple Pizza”

Death By Unga Bunga

Album: Pinapple Pizza”

Plateselskap: Jansen Plateproduksjon

4

Death by Unga Bunga Pineapple Pizza

Dersom du har bodd i Oslo omegn de siste fem årene og frekventert en og annen konsertscene, skal det godt gjøres om du ikke har fått med deg Death By Unga Bunga. De har spilt femhundre og fjøksen konserter land og strand. Ingen scene for liten ei heller for stor. Som følge av alle disse konsertene er de også blitt et usedvanlig habilt liveband med en særs utagerende frontfigur. Ikke noe shoegazing der i gården.

Nå er de dog på banen med sitt fjerde album, det herlig titulerte “Pinapple Pizza”. Førstesingelen, «Tell Me Why», ble sågar playlistet på NRK P3 – og dette til tross for at de ikke er på major-label! Godt gjort! Hatten av for den prestasjonen.

Platen åpner med en liten surf-hyllest før de øser i gang med 60-talls garagerocken de har perfeksjonert over årene som har gått. Foruten de originale referansene som mest sannsynlig går over mitt hode, får jeg i alle fall assosiasjoner til at annet kontemporært band som opererer i samme epoke som Death By Unga Bunga, nemlig Reigning Sound og deres (i mine ører) beste plate “Too Much Guitar”. Man kunne kanskje nevnt Hives her også, men de er kanskje litt mer stadion i riffingen. Death By Unga Bunga har litt mer detaljer i sine låter. Platen er ikke skjemmet av ballader, her er det kun uptemo 60-talls rock. Dette er en plate man lytter til på vei hjem fra jobb, ikke på vei til jobb. Ikke sånn å forstå at man kun lytter til sørgmodig musikk på vei til jobb, men du skjønner formodentlig hva jeg mener.

“Pinapple Pizza” er en gjennomarbeidet stilstudie i 60-talls rock. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, og det ville ikke overraske om de fikk et aldri så lite gjennombrudd med denne platen. I farten kommer jeg ikke på noen eksponenter for denne sjangeren som gjør det særlig bedre. Topp partyplate, dog altså ikke noe man setter på en søndag formiddag, men det er vel heller ikke meningen. Gode låter, godt håndverk. Topp stemning!

Lars Junge

DBUB1-lowres

Death by unga bunga nyny