Av: Anne M. Østby Tema 19. mars 2013

84 Charing Cross Road av Helene Hanff

84_charing_cross_road-17477923-frntl

Et klassisk tilfelle av: har sett filmen, skal jeg lese boka? Ja, det gjorde jeg, og likte film og bok like godt!

Det er ikke ofte man leser om menneskers kjærlighet til bøker, men det er nettopp det denne boka handler om. Det er en brevveksling mellom den amerikanske forfatteren Helene Hanff og Frank Doel, som jobber i et antikvariat i London.

Bokelskere

Begge er åpenbart bokelskere, og det skapes et bånd mellom dem etterhvert som årene går. Etter de første formelle brevene, blir tonen mer personlig, og vi blir også kjent med personer i miljøene rundt de to.

Drar hun?

Boka gir i tillegg et innblikk i etterkrigstiden, Helene ordner f.eks med gaver i form av mat, da hun oppdager hvor streng rasjoneringen i Storbritannia er. Hun vil gjerne dra på besøk til London og det er noe av det som driver handlingen fremover; når får hun tatt turen- om hun i det hele tatt får gjort det. Helene har dårlig råd, delvis på grunn av tannlegeregninger (hun sier at hun finansierte bryllupsreisen til Joey, tannlegen, selv måtte hun tilbringe ferien i Central Park…).

Tenner og troner

18. september 1952 skriver hun: «Har jeg fortalt at han i våres sa at enten måtte jeg sette krone på alle tennene mine eller så måtte alle ut? Jeg bestemte meg for å sette inn kroner i og med at jeg er blitt vant til å ha tenner. Men prisen er rett og slett astronomisk.  Så Elizabeth må nok bestige kronen uten meg, tennene er det eneste jeg kommer til å se bli kronet de neste par årene.» (Litt pussig oversettelse det der, forresten. Å bestige kronen? I originalteksten står det tronen.)

Film, teaterstykke og bok

Første brev er datert 5. oktober 1949, og siste er sendt i 1969. Boken ble utgitt første gang i 1970, og den har siden også blitt utgitt som lydbok, satt opp som teaterstykke og altså filmatisert. Anne Bancroft som Helene, Anthony Hopkins som Frank, og Judi Dench som Nora, kona til Frank, passer svært godt til sine roller og filmen har en sjarmerende tidskoloritt.

Her er wikipediaartiklene om filmen og boka. Men obs! spoiler alert!

Anne