Av: Caroline Seljestad Anbefalinger 8. januar 2016

-Jeg tenkte at faren hennes burde skjerpe seg og ringe datteren sin

Hvorfor er bekreftelse så viktig for oss? Hvorfor er vi så opptatt av å bli likt? Linnea Myhres andre roman er en samling brev hun har skrevet til venner og familie, redaktører og bedrifter. Pluss et kjærlighetsbrev, til Sondre Lerche.

Tekst: Caroline Seljestad/Foto: Nikolaj Jonas Blegvad

brevMyhreI sin første bok, Evig søndag, forteller Linnéa Myhre åpent, ærlig og brutalt om hvordan det er å leve med spiseforstyrrelser. Det er en dyster roman om et dystert tema. Hun har fremdeles spiseforstyrrelser i Kjære, men det kommer frem i denne romanen at hun har det bra. Selv om hun takker venner og familie for at hun har dem, er det også brev i denne boka til noen hun har noe usagt til. I tillegg virker det som hun tar et lite oppgjør med faren sin. Brevet til ham er for øvrig hjerteskjærende, og da jeg hadde lest det, tenkte jeg at faren hennes burde skjerpe seg og ringe datteren sin.

«At du kan si navnet ditt og spørre meg om det går bra, imponerer meg til en viss grad, men jeg har dessverre aldri vært inne på tanken om at du kan være smartere enn vi mennesker kanskje tror. At du skjønner ting. For det gjør du ikke. Og det er kanskje derfor jeg nå har sett meg mett på forholdet vårt. Du blir jo aldri voksen. Og du dør jo aldri heller. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre meg deg. Dessuten holder jeg ikke ut bråket ditt lenger. Jeg må få lov til å høre på radio eller se på TV i mitt eget hus. Du bestemmer ikke over meg, du er under meg i næringskjeden. Du er en undulat!»

Taco og Twitter
Linnéa Myhre er jo morsom! Jeg lo flere ganger da jeg leste boken for lenge siden, men humret igjen da jeg nå måtte lese flere avsnitt på nytt. Jeg liker spesielt godt brevet hun skrev til produsenten av Santa Maria tacokrydder og det ene brevet til psykologen, som inneholder små notater hun har skrevet mellom 2011 og 2014. Og brevet til Twitter. Som er undulaten hennes.

Linnéa Myhre er forfatter

Mange av dere vet hvem Linnéa Myhre er. Hun er populær på Twitter og Instagram og har vært med i «Skal vi danse». Men hun er forfatter også.  Jeg håper at dere får lyst til å lese bøkene hennes. Hun skriver lett og fint om alvorlige ting. Og ikke fullt så alvorlige ting. Men om ting som betyr veldig mye for henne.

LinneaMyhre_006