Av: Anne M. Østby Tema 21. august 2013

Virginia Woolf

Virginia Woolf av Bjørg Vindsetmo

Denne biografien ble utgitt allerede i 1997, men er fremdeles å anbefale. Virginia Woolf ble født i Storbritannia i 1882, og hun debuterte med romanen The Voyage Out i 1915. Mrs. Dalloway, som kom i 1925, blir av mange regnet som hennes gjennombrudd. Hun var et sentralt medlem av Bloomsburygruppen.

Et nyansert bilde

Vindsetmo skriver om Woolf sitt liv og diktning, og boken imponerer med at den både kan leses av de som kjenner hennes liv og bøker fra før, men også av de uten forhåndskunnskaper om forfatteren. Den innledes med et brev fra Vindsetmo til Woolf, deretter følges hennes livsvei kronologisk. Den har også en litteraturliste, samt et person- og verkregister. Boken er en del av Gyldendals Ariadneserie.

Bjørg Vindsetmo har en personlig tone i det hun skriver, dette vises best i brevet til Virginia: «Du ville rynket på nesen av at jeg velger en kronologisk framstilling av ditt liv, langt på vei i tradisjonell biografisk stil. Selv trodde du ikke på den kronologiske tid, og hele ditt forfatterskap sirkler rundt det kompliserte forhold mellom tid og bevissthet» (s. 10.)

Det er også lett å se hvor begeistret hun er for Virginia og hennes diktning: «Når forfatteren Virginia Woolf skal presenteres, framholdes hennes sensitive varhet for sansninger og stemninger, hennes poetiske univers og hennes dristighet som kvinnelig formfornyer. Det er sjelden man hører noe om hvor morsom hun er! Visst er Mrs. Dalloway et modernistisk pionerprosjekt, men det er først og fremst en roman som gnistrer av språklig vitalitet og overskudd, av ironi og vidd. Det er sosial satire på høyt nivå» (s. 95.)

Fra bok til film

Noen av hennes romaner er for øvrig også filmatisert:

Mrs. Dalloway