Av: larsjunge Anmeldelser 29. januar 2016

Plateanmeldelse: Philco Fiction «Talk/Brag»

Artist: Philco Fiction

Album: “Talk/Brag”

Plateselskap: Tender (2016)

5

rsz_philco_fiction_cover

Philco Fiction er klare med sitt tredje album. De gav ut to kjappe album på rappen i 2010 og 2011, henholdsvis “Give Us To The Lions” og “Take It Personal”. Nå er det gått fem år, men Philco Fiction har ikke ligget på latsiden, men snarere brukt tiden på å raffinere sitt uttrykk. Dette er noe hipsterne i bloggosfæren tydeligvis setter pris på. Singelen “Runimals” ble varmt mottatt på nettstedet hypemachine, og har blitt videreformidlet til fjøksen andre musikkblogger. I tillegg har engelskmennene lagt sin elsk på den norske gruppa. Som nevnt i singelanmeldelsen av “Runimals”, er Philco Fiction plukket ut av NME (New Musical Express) til å spille på Club NME i februar, som en av de bandene den klassiske musikkavisen har mest tro på i 2016. En fjær i hatten der altså.

“Talk/Brag” er en sånn plate som tåler mange gjennomlytninger. Det blir kjapt tydelig at her har de brukt tid på arrangementene. Låtene, som opererer i et elektronisk soul/RnB-landskap, har i tillegg feiende flotte blåserarrangement som plutselig dukker opp der du minst venter det, som på den Peter Gabriel-aktige «June 17».

De subtile jazzlementene er med på å heve albumet opp fra en ren og skjær popplate med storslåtte og gode refreng. De nevnte elementene er dog ikke dominerende nok til å skremme vekk lyttere som ikke liker jazz, men gode å ha på plass for de som gjerne vil ha litt mer kompleksitet inn i musikken. Fusjonen mellom amerikanskinspirert RnB og de mer nordiske jazzelementene må sies å være særs vellykkede. Philco Fiction har fått musikalske bidrag fra en rekke gjestemusikere på platen, jeg nevner i fleng: Goran Obad, Bjarne Stensli, Georg Tanderø og Nick Terry. Resultatet står det respekt av. De med søttann for god pop får så det monner på denne platen, men «Talk/Brag» består altså ikke utelukkende av kjappe karbohydrater, det er plenty av sunne proteiner her også.

Jeg vet ikke hva det er, men så langt ligger 2016 an til å bli et særdeles sterkt år for norsk musikk.

Lars Junge

Philco Fiction Animals