Av: SiriJT Anbefalinger 11. mai 2017

Vakkert vennskap

Sarah Crossan hadde stor suksess med boken Én. I We come apart har hun gått sammen med forfatteren Brian Conaghan for å fortelle historien om to tenåringer i trøbbel.

Tekst: Siri Johnsrød Traneid/Bilde: Bloomsbury

25310356

Denne historien veksler mellom å bli fortalt fra perspektivene til ungdommene Jess og Nicu. Jess kommer fra et voldelig hjem, og har en stefar som er dominerende, aggressiv og voldelig. Hun stjeler, skulker skolen og har vanskeligheter for å stole på folk. Hun er også skråsikker på at livet hennes ikke vil bli bedre enn slik hun har det nå. Hun er opptatt av å være en sterk, tøff jente utad, og vil at andre mennesker skal se at hun ikke bryr seg om noe.

Nicu har andre utfordringer i hverdagen. Han er opprinnelig fra Romania, og har akkurat flyttet til England. Nå prøver han å finne seg til rette i sitt nye hjemland mens han lærer seg kulturen, sosiale regler og et nytt språk. Familien hans er opptatt av at han skal gifte seg når han kommer tilbake til Romania, og de er i England for å tjene penger til bryllupet og livet etterpå. Etter at begge to er blitt tatt for butikktyveri flettes skjebnene deres sammen når de soner straffen for lovbruddene.

Nicu og Jess må begge utføre samfunnstjeneste for å gjøre opp for at de har brutt loven.

Samfunnstjeneste
Nicu og Jess må begge utføre samfunnstjeneste for å gjøre opp for at de har brutt loven. Samfunnstjeneste er et alternativ til fengselsstraff, og denne formen for straff er mye brukt i land som USA og England. Ungdommene møter hverandre for første gang da de soner straffen sin gjennom et rehabiliteringsprogram som skal lære unge å være lovlydige og holde seg unna trøbbel. Til tross for at Jess og Nicu går på samme skole, er det gjennom samfunnstjenesten de blir kjent med hverandre. Selv om de verken har samme bakgrunn eller morsmål, oppstår det et vakkert vennskap mellom dem. Det går opp for dem at til tross for sine forskjeller har de har mer til felles enn de har vært klar over.

Annerledes skrivestil
Som tidligere bøker av den irske forfatteren Sarah Crossan er We Come Apart skrevet i verseform. Denne gangen har hun gått sammen med en skotsk forfatter, Brian Conaghan, og boken veksler mellom at Jess og Nicu forteller hva som skjer. Dette gir handlingen flyt, og det er et spennende virkemiddel at Nicus kapittler er skrevet slik som han snakker. I begynnelsen var det litt vanskelig å lese tankene, følelsene og ordene til en person som ikke var så flink til å uttrykke seg og snakke engelsk, men man kommer fort inn i det. Bokens korte kapitler og skriveform gjør den lett å lese. Denne teksten er en ypperlig anbefaling til lesehester som trenger en pause fra lange ungdomsromaner, til dem som vil prøve noe nytt og til dem som er glad i lyrikk.

Se anmeldelse av Sarah Crossans bok Én her.

NB: Denne boken er for øyeblikket bare utgitt på engelsk.