Av: anderssmedstad Anmeldelser 17. februar 2016

Plateanmeldelse: Kanye West «The Life of Pablo»

Pablo

Kanye West

«The Life Of Pablo» (2016)

(Def Jam/G.O.O.D. Music)

4/6

Jeg er ikke en av dem som blindt elsker alt Kanye West gjør. Hans forrige album Yeezus var helt jævlig. For meg var det et «keiserens nye klær»-album. Jeg slet meg gjennom det to ganger før jeg bestemte meg for at jeg ikke trengte Yeezus i livet mitt.

Etter å ha gitt ut det nevnte støyet, så gjorde han det stikk motsatte da han slapp singlen «Only One» på starten av 2015. En tromme-fri melodisk ballade, skrevet sammen med Paul McCartney. På samme tid kom Rihanna-singlen «FourFiveSeconds», et annet akustisk samarbeid mellom McCartney og West. Det kunne virke som om han var i ferd med å lage Yeezus sitt motstykke. Men så kom den tøffe «All Day». Og så ble det stille en stund.

Hans debut The College Dropout er en klassiker i mine øyne, lastet med fulltreffere som «Slow Jamz», «Never Let Me Down» og «Through The Wire». Oppfølgeren Late Registration hadde flere blinkskudd, men ble for meg litt for «flinkis» og polert. Så var det tid for den beryktede salgs-battle’n mellom 50 Cent og Kanye i 2007. Kanye vant fortjent med flotte Graduation, med smashes som «Can’t Tell Me Nothing», «Champion», «Flashing Lights» og «Good Life» (feat. T-Pain). Autotunen til T-Pain smittet over på Kanye, som året etter ga ut 808s & Heartbreaks, et album flere mener er en klassikerJeg er ikke en av dem. Jeg hater ikke autotune, men er ingen stor fan av Kanyes gurglende og vrælete bruk av effekten (bortsett fra på Young Jeezy’s «Put on»!). T-Pain og Future kan det der bedre. Da Jay-Z og Kanye spilte på Telenor Arena for noen år siden var showets definitive low point da Kanye fikk holde på alt for lenge med sin emosjonelle autotune-vræling. I 2010 returnerte han med et skikkelig hiphop-album «My Beautiful Dark Twisted Fantasy». Jeg elsket låtene «Dark Fantasy» og singlen «All Of The Lights», resten av albumet synes jeg var ok.

Det er alltid store forventninger når Kanye gir ut noe nytt, mannen tar seg god tid, og søker alltid spennende samarbeidspartnere i prosessen. Han pleier ofte å ha med seg «hot at the moment»-artister og produsenter. Paul Wall på Late Registration. Nicki Minaj på My Beautiful… Produsenten Lex Luger på Watch The Throne. På The Life of Pablo er lista med folk som er hete for øyeblikket lang – Young Thug, Ty Dolla $ign, The Weeknd, Kendrick Lamar og Post Malone er med. Og på produsentsiden : Metro Boomin, Southside (begge husprodusenter for Future) og ikke minst norske Cashmere Cat, som også dukket opp på R. Kellys The Buffet. Halden-gutten gjør det big!

Men Kanye pleier også å rekke ut en hånd til hiphop-legender og hadde f.eks. med Wu-Tangs The RZA på My Beautiful… og Mannie Fresh på G.O.O.D Music-samleren Cruel Summer. Og en av hans faste samarbeidspartnere er Rap-A-Lot Records gamle superprodusent Mike Dean. En fyr som har måttet ofre sin identitet som leverandør av crispy gitarbaserte sørstats-beats, men det er uansett gøy at han er med. At ‘Ye strekker ut en hånd til artister og produsenter som har inspirert ham er noe av det jeg digger mest med fyren. Denne gangen er det Mobb Deep-legenden Havoc som har fått telefonen. Sammen har de blant annet produsert fete «Famous». Den er en ganske forfriskende sak (med Rihanna på refrenget og med Swizz Beats gaulende i bakgrunnen). Refrenget er nedstrippet og rolig, mens beaten under versene er hard New York-shit, den høres ut som en sakte versjon av Fat Joes «So Much More».

Og på slutten av «Famous» bruker de et velkjent sample fra Sister Nancy på en helt ny måte – samplet er pitchet og trikset med slik at det har helt andre toner enn det har i originalversjonen. Stilig. Låta har også de nå beryktede linjene om Taylor Swift. Om at Kanye «made that bitch famous» og at han tror det fortsatt er en sjanse for at de kommer til å ha sex. Ganske platte greier. Hvis han først skulle disse Taylor Swift – hvorfor ikke si ting på en mer clever måte? For meg blir det «attention whore»-linjer, i stil med hans «sjokkerende» tweets. Rappingen og tekstene til Kanye på dette albumet er stort sett lite imponerende. På «Highlights» (med Young Thug) sier han «Sometimes I wish my dick had GoPro». Vel, Kanye, hele verden kan se din rival Ray J ha sex med dama di i hennes gjennombruddsfilm. Nike-dissingen på «Facts» høres også ganske corny ut. Kanye er morsommere på acapella-sporet «I Love Kanye», selv om det kanskje virker litt påtatt «herlig selvironisk».

Pablo byr på mye bra.»Feedback» er tøff, med en skurrete kul beat og linja «name a genius that ain’t crazy». «FML» er fin og heves et hakk når en av fjorårets største stjerner, The Weeknd, kommer inn med sitt bidrag. Nevnte «Real Friends» bringer tankene til The College Dropout, Kanye rapper om dårlige venner og familiemedlemmer – men innrømmer at han ikke noe særlig bedre på å holde kontakten selv. Ty Dolla $ign legger deilige koringer.

Cashmere Cats «Wolves» har catchy elementer, men jeg venter på at låta skal ta av, noe som aldri skjer.  «Freestyle 4» er håpløs, mest på grunn av Kanyes irriterende vokal, og da mener jeg både stemmebruk og tekst. «What if we fucked at this party? Would everybody start fuckin’?» Wake up, Mr. West! At Dipset-fengselsfuglen Max B får et eget spor til å forsikre oss om at Kanye er «wavy» er ikke spesielt interessant. «Low Lights» er bare en lang tale, beaten – med sin Mustard-aktige basslinje – burde heller vært brukt til å rappe på.

Til tross for at Kanye ofte jobber lenge med albumene, virker han tilsynelatende ikke å være en perfeksjonist. Jeg snakket med artisten og produsenten Bosko (som var med på Kanyes «The New Workout Plan»). Vinteren 2013 var han i New York og jobbet med låter til Kanyes nye album (som skulle vise seg å bli Yeezus). Det var visst ganske melodiske greier og han ble svært overrasket da han sjekket ut Yeezus, som ble utgitt i juni samme år. Ingen av låtene de hadde jobbet med kom på albumet, og sounden var totalforandret. Fra vinter til vår hadde Kanye tydeligvis bestemt seg for å gå i en helt annen retning, kontaktet Rick Rubin og Daft Punk og gjort Yeezus på kort tid. I ukene før The Life of Pablo ble utgitt virket det som om albumet fortsatt var et stykke unna mål. Han la ut forskjellige låtlister på nettet og byttet tittel på albumet flere ganger. Selv etter at det fikk sin pompøse premiere – i kinosaler over hele verden – ble det gjort endringer. Utgivelsen ble forsinket noen dager, men kom til slutt (kun ute på TIDAL!). Chance The Rapper, som medvirker på låta «Ultralight Beam» sier at den låta i utgangspunktet skulle avslutte The Life of Pablo, men Kanye ombestemte seg åpenbart og gjorde det til åpningssporet.

Med all denne informasjonen i bakhodet virket det som om tittel, rekkefølge og – skumlest av alt – låtene i seg selv, er litt tilfeldig valgt etter Kanyes dagsform. «30 Hours», som er en av mine favoritter her, var ikke med på de første tracklist-oversiktene han la ut. Låta har en herlig beat som minner om Outkast, og har passende nok litt koring fra Andre 3000 mot slutten. At «30 Hours» egentlig ikke skulle gjør meg nysgjerrig på hvilke andre mulige smashes som ligger på harddisken hans. Han virker så spontan og ufokusert for tiden at det sikkert var en del gull som ikke endte opp på Pablo. I følge en av hans skryte-tweets har han over 40 låter med Kendrick Lamar (som er med på «No More Parties in L.A». her) og 40 låter med Young Thug. Det er bare å legge dem ut, Kanye!

Mer av Anders K. Smedstad aka Oral Bee

Kevin Gates «Islah»
Big K.R.I.T. med gamle perler