Av: Victor Josefsen Anmeldelser 14. mars 2020

Plateanmeldelse: Quarter Wolf & White Trash Blues Band – «Shitfaced and on Fire» & «Spread The Gospel»

Artist: Quarter Wolf & White Trash Blues Band

Splitt-LP: «Shitfaced and on Fire» & «Spread The Gospel»

Plateselskap: Westergaard Records,

5

Den norsk-australske duoen Quarter Wolf er ute med en ny kruttsterk dose dirty punkblues med en splitt-LP sammen med de mannevonde bondeknølene (jf. presseskrivet) White Trash Blues Band utgitt fredag 13. mars på Westergaard Records. Quarter Wolf varter opp med tre låter, og det lyder umiskjennelig QW, de har ikke mistet sansen for rå musikk, intense vokalutbrudd og koringer sitter som spikret,  trommeskinnene får kjørt seg og plektrene slites ned i rekordfart.

Tittellåten «Shitfaced and on Fire» inkluderer en røff-riffete boogisving et stykke ut i låta, fiffig, før Quarter Wolf på ny kicker i gang rårocken. Spillegleden er definitivt der, og alle de tre låtene deres på splitt-LP’en er like sterke, grunnen til at jeg her fokuserer på tittelåten, er at jeg egentlig hadde tenkt å ta med den på vår ukentlige Ferske spor spilleliste, men så ble jeg så gira underveis at jeg i stedet skriver en aldri så liten anmeldelse.

«En intens klusterfuck av punk, blues og skitten rock&roll levert med en spenning som bringer deg tilbake til ungdomstiden», skriver Westergaard Records. Godt poeng. Quarter Wolf minner meg om hvorfor jeg ble hekta på rock, punk i utgangspunktet. I hine hårde dager var det band som The Count Bishops, The Pirates (Plateanmeldelse: The Pirates – «Out of Their Skulls»), Dr. Feelgood, Wilko Johnson (Wilko Johnson fyller 70 år!), The Inmates, Blast Furnace & The Heatwaves mfl. pluss alskens mer eller mindre obskur pønk som gjorde at jeg for alvor kicket på musikk.

Jeg ble fan av disse grombandene, og er fortsatt fan, og selv om jeg hører på mye forskjellig musikk nå har disse bandene en helt spesiell plass innerst i hjerterota, de er liksom basis for hele musikkinteressen min, de har en helt egen gnist, de har det i blodet, de bare kjører på med midlene de har til rådighet, og det gjør de på en eksellent måte.

Quarter Wolf får fram den samme feelinga, med sin sjelevrengende framferd, duoen oser av attitude og låtene er spekket med innlevelse –  det er dette som er pønk, ikke rent musikalsk hele tiden, men holdningsmessig.

Når jeg får tak i vinylen, har kun lyttet på plata digitalt, så skal jeg vri volumknappen hardt mot høyre og spre gleden seg til alle  naboene mine som ikke har Quarter Wolf å kose seg med.

Til slutt noen ord om White Trash Blues Band sine låter på Splitt-LP’en, de er også knakende tøffe, som «Spread The Gospel», og en låttittel som «Obsession With the Underdogs» må bare få karakter 6. WTBB spiller hardbarket, drivende rock med en slick coolnes jeg faller for, særlig er de to nevnte låtene knall. Jeg kommer garantert sterkere tilbake til White Trash Blues Band senere.

PS Har du sans for tegneseriecoverne, les Hard-Ons – forener tegneserier og musikk