Av: Victor Josefsen Anmeldelser 9. april 2023

Konsertanmeldelse: Godflesh: Øredøvende industrimetall

Litt skuffet, men likevel fornøyd var Deichman musikk med gjensynet med industrimetallpionerene Godflesh fra Birmingham sitt festivalsett på Inferno Metal Festival i Oslo på selveste langfredag 7. april på Rockefeller. Øredøvende, rik og nyansert industrimetall.

Tekst og foto:Jan-Olav Glette

Tilforlatelig finner britene Godflesh sine plasser på motsatt side av den gigantiske hovedscenen på Rockefeller, og tuner gitar og bass og starter opp de visuelle bakgrunnsbildene. Brutale og kunstnerisk interessante og passende illustrasjoner. «Love Is a Dog From Hell» starter ballet og setter tonen for hele seansen. Cymbalene fra de samlede trommemaskinen slår hardt. Harske samplede lyder buldre og braker utover PA-en. Dissonanten er skrudd høyt. Det gyser kjølig ned over ryggen.

Tekstlig gir de uttrykk for håpløshet og fortvilelse. Justin K. Broadrick gneldrer og artikulerer lidelse totalt befridd for noe tilløp til dramaturgi og står for gitarriffene. Rått og konsist. Bassist G. C. Green gir et enkelt, mannevondt oppsyn konserten igjennom mens han hamrer frem knusende rytmer. Ondsinnede, bleke lydbilder skyller mot oss med bærende kraft og intensitet. Det låter maskinelt og tungt. Innimellom forløsende stillhet som bryter opp det auditive kaoset og lydinfernoet. Det er like atmosfærisk som det er gjennomskjærende.

La oss for all del ikke glemme det hypnotiske groovet som de grinder ut. Noe beslektet med den tyngste duben. Pole og Basic Channel. Rytmisk nihilisme. Hissig, repeterende misantropisk. Tittelkuttet fra «Street Cleaner» er et langt deilig klimaks midtveis i settet. Kombinasjonen av hektisk trommemaskin, metallisk riffing og buldrende bass er slående effektiv, og føltes ny og fresh da vi opplevde de i et hissig sett aller første gang under Quartfestivalen i 1993 på Caledonien Hall, og bar bud om det som skulle komme med deres samtidige.

Godflesh på Inferno Metal Festival, Rockefeller.

Godflesh anno 2023 består av Justin K. Broadrick og Benny George Christian Green. Førstnevnte med bakgrunn fra Napalm Death og Head of David. Kanskje har tiden gått de litt i kapp? Ihvertfall føles ikke kraften like sterk og det eksperimentelle lydbildet like sensasjonelt. Bare fornøyelig, deilig og passe pulserende. Intensiteten er der ennå både i form av de voldsomt blinkende lysene og den maniske musikken. Det tynnes litt ut i lokalet utover i konserten deres. Godflesh er fremdeles ikke for hvermannsen eller den allmenne metallfan. Og jeg kunne tenke meg en mer flertallig utgave av det guddommelige kjøttet. Noe av den voldsomme variasjonen og rikdommen på platene går tapt i denne versjonen.

Men «Like Rats» slår mot oss som et løpsk damplokomotiv. Smerteutgytelsene og det knusende rytmiske villnisset tar oss fremdeles med hjemsøkende kraft.

Wolves in the Throne Room på Inferno Metal Festival, Rockefeller.

Det var bare det at denne gangen virket Wolves in the Throne Room litt tidligere på kvelden minst like sterkt. Emperors maktoppvisning kvelden i forveien var det absolutte toppunktet.

Emperor på Inferno Metal Festival, Rockefeller.

«Crush My Soul» er en hamrende påminnelse om smertelig glede fra albumet «Selfless». «Monotremata» fra «Pure» toner ut settet med skimrende feedback-lyder. Vi savnet » Mothra», «Messiah», «Slavelavestate» og noen til, men fikk tross alt et utsnitt av bandets karriere. Og fikk likevel en slags sjelelig renselse og retur til ungdommelige musikalske godbiter tross at det ikke føltes like sterkt i sjelen denne gangen. Men som en musiker og platepusher formulerte det på bussen hjemover: «Vi kommer alltid tilbake til Godflesh». Og det var gøy å se dem igjen selv om det ikke var like skjellsettende. Litt skuffet. men likevel fornøyd beskriver godt følelsen og den ringene dissonansen i øregangene.

Konsertopplevelser 2018 – Prurient/Godflesh på Blå (Deichman: Årets album 2018, Geir Qviller).

Godflesh – «Anything is Mine» (Ferske spor uke 40/2018).

Zonal, Moor Mother – «In a cage» (Ferske spor uke 3/2020).